Phimosis vs Frenulum Breve

last month
phimosis
frenulum breve
frenulum breve

Cerita kelmarin. Seorang lelaki cina datang ke kinik berhasrat hendak berkhatan menggunakan kaedah stapler. Katanya boboi dia ada masalah ‘buta’ atau nama medikalnya phimosis.

Boboinya terasa sakit apabila menegang dan kulit kulup yang menutup kepala boboinya tidak terbuka habis tetapi masih boleh ditarik habis secara manual. Berdasarkan kajian doktor Google dia yakin boboinya ada masalah phimosis.

Frenulum Breve atau Frenulum Pendek

Bila saya periksa boboi beliau rupa-rupanya apa yang disangka phimosis sebenarnya adalah frenulum breve atau frenulum pendek. Frenulum adalah tisu elastik dibawah kepala zakar yang menarik kulit kulup menutupi kepala zakar.

Apabila tisu frenulum ini terlalu pendek ia akan menghalang kulit kulup terbuka habis untuk mendedahkan kepala zakar secara semulajadi. Apabila frenulum terlalu tegang ia menyebabkan kesakitan dan boleh terkoyak serta berdarah.

Phimosis

Phimosis berbeza, ia adalah keadaan dimana bukaan kulit kulup yang sempit dan terlalu kecil untuk dibuka melepasi kepala zakar. Ia boleh jadi sejak lahir ataupun berpunca daripada jangkitan kuman.

Paraphimosis

Paraphimosis pula terjadi apabila kulit kulup yang ketat dikalangan mereka yang tidak berkhatan. Keadaan ini serius dan menyakitkan bila kulit kulup yang terbuka menjerut kepala zakar dan tidak dapat ditarik kepada asal.

Frenuloplasty dan Berkhatan

Akhirnya, lelaki cina itu bersetuju untuk menjalani prosedur frenuloplasty dan berkhatan serentak. Frenuloplasty adalah pembedahan kecil untuk memanjangkan frenulum agar ia tidak sakit dan terkoyak.

Tempah Temujanji

Jika anak anda atau sesiapa yang mempunyai masalah phimosis (bebird buta) atau frenulum breve jangan risau sila lupa hubungi saya untuk 'repair'. Boleh tempah sekarang untuk berkhatan masa cuti sekolah nanti dengan harga istimewa.

KHATAN CARA MODEN

Khatan cara biasa? Cara laser? Atau klamp? Mana satu yang terbaik? Ketahui lebih lanjut dari kami sekarang. 


>